Blogi 1

Blogi mahdollistaa täysin samat asiat kuin ihan perinteiset kotisivut. Lisäksi se mahdollistaa vuorovaikutteisuuden lukijoiden kanssa ja ajantasaisuuden. Kotisivut ovat Kortesuon mukaan mennyttä aikaa eikä lukijalla ole vaikutusmahdollisuutta sisältöön, jolloin kotisivut eivät kehity. Hakukoneet myös arvostavat blogeja, ajantasaisen tiedon ja useiden sivujen ansiosta. 

 

Nykypäivänä blogit ovat jo mielestäni vähän last season. Muistan, kun aikoinaan kirjoitin itse blogia vuosina 2013 ja 2014 ja jo silloin siirryttiin enemmän YouTuben puolelle tekemään vlogeja eli videoblogeja. Olen myös sitä mieltä, että nykypäivä kotisivut ovat monipuolistuneet ja niihin on mahdollista tuottaa vaikka mitä sisältöä.

 

Monella yrityksellä on ollut vuonna 2014 blogeja. Useamman kirjoittajan yhteinen blogi sopii yritykselle, jonka henkilömäärä on pieni, kun taas monta erillistä blogia sopii, mikäli kyseessä on suuryritys. Itselleni ei ainakaan tulisi mieleen perustaa omalle yritykselle blogia ja mieluummin perustaisin hyvät ja selkeät kotisivut, jos niitäkään. 

 

Blogit voi jaotella esimerkiksi tekijöittäin, aihepiireittäin tai kohderyhmittäin. Bloggaaminen tulee aikatauluttaa kalenteriin ja sitä olisi hyvä päivittää melko säännöllisesti. Mikäli kirjoittajia on useita, kirjoitusvuorot olisi hyvä sopia etukäteen. Aiheiksi kannattaa valita mahdollisimman helposti lähestyttäviä aiheita ja jättää lukijalle tilaa myös kommentointiin. Aiherajaus ei saa kuitenkaan olla liian suppea, jottei kohderyhmä jää liian pieneksi. Oleellisinta on löytää itselleen sopiva tyyli, josta on mukava kirjoittaa. 

 

Otsikko on kaiken a ja o, kun puhutaan hyvästä postauksesta. Kortesuon parhaat vinkit otsikointiin on, sinuttelu, kysymys, provokaatio, rytmiikka ja alkusoinnut, huumori, yllättävyys ja vastakohdat sekä vinkkilistaotsikko. 

 

Aloituksen on hyvä olla selkeä ja on hyvä mennä suoraan asiaan. Aihe ja näkökulma on hyvä pitää erillään. Jos näkökulma on ohjeistava, rakenne on usein numeroitu vinkkilista. Jos taas näkökulma on keissi, rakenne on usein ennemmin draaman kaari tai kronologia. Jos näkökulma on humoristinen, rakenne voi olla melkein mitä vaan. Postaus ei saa missään nimessä päättyä kuten tiedotteet vaan sen tulee olla lyhyt ja napakka. 

 

Blogeja voi markkinoida esimerkiksi vierailupostauksilla, hyödyntämällä printtimaailmaa sekä verkostoitumalla. Blogiin voi myös asentaa seurantaohjelman, jonka avulla pystyt seuraamaan seuraajamääriä ja tutkimaan ketkä blogiasi lukee. 

Kommentit